19 mars 2015

Återbruk

I min garderob har en svart klockad kjol hängt länge och då menar jag länge. 
Kjolen har känts för lång och jag har dragit mig för att korta av den.

Inspirerad av programserien Vintagejakten så plockade jag fram den och påbörjade projektet - korta av kjollängden.

Markeringar med tråckeltråd var nödvändigt för att ha så mycket koll som möjligt på fållens längd.


För att få bort fållens vidd innan fållning så sydde jag av alla sömmar ca en cm längst ner.


Fållade med fållstygn för hand. Det blir nästan osynligt.



Fodret nålade jag fast mot den färdiga längden och markerade med krita 1 cm nedanför den färdiga fållen.


Puh!!!
Dax för saxen igen.


Pressade en dubbelvikt fåll genom att först vika upp 1 cm, pressa och sedan vika en gång till 1 cm.


Nåla för att sedan sy sömmen på maskin.



Klar!

/Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar