21 mars 2014

Spetsstickat ur Hermannas samling


Mina kunskaper om spetsstickning var och är lite si och så. När jag gick på HV:s kortkurs stickning forts. I, så gjorde vi ett projekt utanför skolan. Genom Agneta Söderberg, en av kursdeltagarna, så fick vi möjligheten att få titta på Hermannas samling av spetsar på Gotlands läns hemslöjd. Agneta som är en duktig fotograf fotade några av alla spetsar som sedan kopierades upp till papperskopior. Spetsarna/kopiorna delades ut i stickgruppen och sedan började vi analysera dem med hjälp av vår lärare Karin Kahnlund. Det var ett lärorikt äventyr. Tänka vad många små ändringar som vridningar, omslag och hoptagningar åt olika håll kan få för betydelse. Resultaten fick vi sedan möjlighet att ställa ut i samband med utställningen Krona och Krans i Visby, Gotlands läns hemslöjd.


Här är en detaljbild på spetsen som jag döpt till Vågor . Originalet är stickat med rätstickning och som ni ser så har jag valt att ha partier med slätstickning. Spetsen är stickad i Bockens lingarn 16/2, Holma-Helsingland. Det kypertvävda linnetyget kommer från det nu mera nerlagda Leksands väveri och kanten är kattun med mönster från Lövsjön, Jämtland.
Så nu längtar jag till kursen i spetsstickning på Ekerö den 17-18 maj som Malin, den ena delen av Lena & Malin stickar, gör tillsammans med Ivar Asplund. Den hittar du här.

Lena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar