12 mars 2016

Hjälp med vardagsbestyr


Jag håller på att strukturera lite bland mina textiler. I en påse så hittade jag det här projektet. En kofta i garn från Bergå, gamla Bergå. Nu är koftan snart upprepad och ska en sväng till frysen för att kunna eliminera evt skadedjur som kan "boat" in sig. 
Koftan saknade bara en ärm men kunde inte stickas färdig för 26 år sedan. 
Anledningen till att den aldrig blev klar var att jag fick hjälp av en ung herre med tvätten vid ett tillfälle - han har alltid varit tjänstvillig :-). 
Jag tvättade tygblöjor på 90 ° och ynglingen tvättade mitt vinröda 1-trådiga nystan i samma tvätt. Resultatet blev rosa tygblöjor och en perfekt tovad ullboll. 
Numer har sonen god koll på vad som är handtvätt och vad som går att maskintvätta.

Nördic knitting har 2 podd-avsnitt om ull som ni kan hitta här och här. 
Jag blir riktigt glad av att höra om all kunskap som finns.

/Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar