14 juli 2015

Stickning och mycket annat

Ivar och jag har pratat så länge om att träffas för att kunna prata stickning och allt annat som är viktigt över lite mat.
Så när jag berättade att jag hade funderingar på att sticka Na Craga av Alice Starmore så föreslog han att vi kunde ha en Knit-a-long ( sticka tillsammans). 
Och här om dagen/kvällen så blev både middag och stickprat av.


Det här är vad vi påbörjade för kvällen. 
Ivar stickade en vante - vill göra klart lite innan startar med Na Craga, här kan du se mer.
Och jag har bestämt mig för att repa upp ärmen som jag trixat med och börja om från början.

Ivars uppläggning - ljusblå- hittar du i boken Folk knitting in Estonia av Nancy Bush
och den är beskriven på sidan 42 och heter Double-start cast-on.
Uppläggningen blir både dekorativ och elastisk. 

Jag använder mig av en stickad uppläggning, mellan maskorna, som bl.a finns beskriven i boken Sticka Detaljer som gör skillnad av Ulla Engquist. Hon kallar den för Kjedjeuppläggning och den beskrivs på sidan 36.


Förutom stickning blev det förstås bokprat, broderiprat, ullprat, dansprat, musikprat etc…


Våra tankar kretsade även runt varför vi stickar och vill du veta mer om Ivars tankar kan du titta in här

/Lena 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar