23 augusti 2014

Den ofrivillige formgivaren

I boken Svenska Mönster av Karin Kahnlund hittade jag det här mönstret. Perfekt tänkte jag, bara att sticka på. Men hur jag än försökte med provlappar och stickor så kunde jag inte få den stickfastheten som behövdes enligt beskrivningen. Fungerade det på bredden så blev det inte rätt på höjden och tvärtom. 
Beslutsamt, om än lite pirrigt, så tog jag fram papper och penna och började att räkna, jämföra mått etc, etc.




Här kommer nu en serie med bilder på hur jag hittat olika lösningar till koftan. En del har vuxit fram pga att garnet inte räckte och några för att det blev så roligt att pröva olika tekniker för att se om det fungerade.


Nederkant med stickad I-cord i rött. 


Insidan.


Enkel falsk fläta i midjan med flätkanter.


Så här ser avigsidan ut.


Raglanärm.


 Blå I-cordkant på ärmen. Det röda garnet räckte inte.


Samma kant till halsringningen.


Till knäppkant använde jag mig av enkel falsk fläta men med bara en flätkant.


Så här blev resultatet.

Garnet är Visjö 6/2 300 m/ 100 gr och färgerna är vit, lime, röd och mörkare blå. 
I-cordkantens beskrivning finns i boken: Knit One Knit All av Elizabeth Zimmermann. 
Enkel falsk fläta hittar du i Bonniers Stora Bok om Stickning. 
Flätkanten kommer från Eva-Lotta Staffas mönster med halvvantar och det mönstret finns på Sticka.orgs hemsida.


/Lena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar